lördag 13 juli 2013

Juliregatta i Hovenäset

Det är lördag mitt i högsommaren. Min familj och jag har tagit bilen till Hovenäset. Denna pärla bland de Bohuslänska fiskelägren är ofta förbisedd av turister som häktar vidare till Smögen, Kungshamn eller andra av sommargäster överbefolkade orter utmed kusten. Men denna lördag, den 13 juli, har vi tagit oss hit, liksom 19 andra optimistseglare och deras familjer, för Hovenäsets juliregatta 2013. Fem av seglarna är från Hjuviks Båtklubb. Läs vidare för kort rapport om regattan och hur det gick för de fem hjuvikarna.

Utsikt över Örnefjorden

Jag sitter på berget vid Hovenästes Segelsällskaps tribun, kanske tio meter över havet, och med utsikt ut mot Lilla och Stora Furö. På Örnefjorden nedanför mig kretsar 9 A- och 7 B-optimister och väntar på starten för det tredje och sista racet i dag. De 4 C-optimisterna har redan seglat klart, liksom en E-jolle, en tvåkrona och åtta kölbåtar.

Solen skiner från en nästan klarblå himmel och det blåser god bris. Föräldrar och syskon sitter i berget eller nere på promenaddäcket som går runt berget till den idylliska badplatsen. En mormor eller farmor häller upp en kopp kaffe ur en medhavd termos. Några småsyskon kommer springades över berget med varsin liten godispåse de köpt i kiosken vid badplatsen.

Inför tredje start

En lång tut hörs. Förberedelseflagan tas ned. Bara en minut till start. Jag tar upp mobilen och filmar. Jag förundras över det tillsynes kaos som råder på startlinjen, trots att den är relativt lång och det bara är 16 optimister som startar. Men alla har kommit fram till att det är lovartfördel och vill alltså starta nära berget.

Där gick starten. Sista racet är igång. Hjuvikarna, Annie Abrahamsson, Carolin Pettersson, Hugo Mårdbrink, Johan Kylebäck och Arvid Barregren, kommer iväg bra. Men räcker det till en seger? Eller kommer Oscar Engström (LESS) sätta en tredje spik? Antingen har han propeller i jollen, eller så läser han vind och ström bättre än någon annan denna dag. Det är säkert det senare.

Djungelbana och kamelskit

Nu kommer seglingsledaren, Per Abrahamsson, släntrandes mot mig. Jag skall passa på och fråga om en kommentar till bloggen. “Skriv att det var första gången på 30 år som flagga I användes på Hovenäset Seglingssällskaps juliregatta”, säger han. Han syftar på den första starten, då han använde signalflagga I som förberedelseflagga efter en allmän tjuvstart. Jag tror han menar att det är första gången på 30 år (eller i den häraden) som det var så många startande. I fjol när vi var här var det bara sex seglare, och året före det bara fyra.

De sexton A- och B-optimisterna seglar en skärgårdsbana. Normalt tävlar jollar på banor där märken läggs ut efter rådande vindriktning. Vid skärgårdsbana, som också kallas djungelbana, seglar man istället runt märken som ligger fasta hela säsongen (och år ut och år in). Det var vanligare förr i tiden, men förekommer numera nästan bara på sommarregattor hos de små klubbarna utmed kusten. Det är hur som helst rolig omväxling från de vanliga banorna.

Hovenäset

Medan seglarna tar sig runt Lilla och Stora Furö tänker jag på Hovenäset. Ett litet fiskeläger vid Klevekilens mynning i Örnefjorden. Inne i den fina hamnviken ligger sjöbodar, några timrade och grå, andra med faluröd täckpanel, bryggor och båtar. Bakom bodarna ligger husen tätt med ljus panel och snickarglädje. Mellan husen finns trånga gränder, stigar och berghällar med skrevor, gräs och små blomstertäppor. Över allt vilar ett lugn — fjärran från det larmet i det närbelägna Smögen.

Nu kommer seglarna. Först över mållinjen, men häpnadsväckande stort försprång, var för tredje gången idag Oscar Engström från LESS. Det gick hyggligt för Hjuvikana också. Bland A-optimisterna kom Hugo kom tvåa, Carolin fyra, Arvid femma och Annie sjua. Bland B-optimisterna kom Johan sexa. I den totala sammanställnigen kom bästa hjuvikare, Hugo Mårdbrink, på fjärde plats.

Dags för mig att slå igen locket på laptoppen och bege mig ned och hjälpa Arvid upp med båten. Det har varit en fantastisk trevlig dag hos 50-års jubilerande Hovenäsets Segelsällskap.

Inga kommentarer: